Inlandsinnovation säljer sitt innehav i Ruta Ett

Inlandsinnovation säljer sitt innehav i Ruta Ett

En av Europas största leksakstillverkare, Simba Dickie Group, har köpt ett av Inlandsinnovations portföljbolag, Ruta Ett Entertainment AB. I samband med detta byter företaget namn till Kid E Media AB.

– Vi är mycket nöjda med affären och är övertygad om att detta skapar nya möjligheter för bolaget att framgångsrikt utvecklas vidare, säger Jörgen Larsson, vd Inlandsinnovation.

Ruta Ett producerar underhållning till barn såsom filmer, böcker och spel på såväl traditionella som digitala plattformar. De har haft stor framgång med Tv-serien Heroes of the city som strömmas på YouTube till över 70 länder med över tre miljoner abonnenter och två miljarder YouTube-vyer över hela världen. De har sitt säte i Falun men har länge samarbetat med etablerade produktionsföretag i hela världen.

Simba Dickie Group ser förvärvet som ett naturligt steg mot att jobba mer med underhållning. Kid E Media ska fortsätta att driva sin framgångsrika strategi för att säkerställa närvaro på de digitala kanaler som favoriseras av dagens och morgondagens barn, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Köpesumman är inte offentlig.

Nyhetsarkiv