Fortsatt hög tillväxt för ePARK

Företaget ePARK har växt med 100 procent per år sedan 2011. Anledningen är att det funnits ett stort behov av deras produkt. Genom ePARKs app kan bilister betala parkeringsavgifter på ett enkelt sätt.

– Varför ska jag behöva gå till en automat när jag kan sköta allt från mobilen? Genom vår app har vi löst det problemet. Mest uppskattad är den av handikappade och äldre människor, berättar Göran Kihlanki, styrelseordförande i ePARK.

I appen kan bilister starta, stoppa och förlänga sin parkering. Påminnelser kommer via sms. En ny och unik lösning är möjligheten att kunna styra motorvärmarstolpar via appen.

ePARKs kunder är främst de som äger parkeringarna, så som kommuner, företag och fastighetsägare.

– De stora vinnarna är kommunerna som slipper hantera parkeringsavgifterna själva. Genom oss får de ett modernt, enkelt och effektivt sätt att sköta parkeringsavgifterna, säger Göran Kihlanki.

Företaget startade sin verksamhet i Luleå och finns nu på olika platser i Sverige, Norge, Finland och Polen. Inlandsinnovation gick in som ägare 2015 och det var en förutsättning för att ePARK skulle kunna utöka till flera marknader. Målet är att fortsätta växa och utöka till fler orter. I september 2016 lanserades ePARK i Östersund och under de första 12 månaderna hade 870 bilister köpt biljett via appen.

– Tillväxten i Östersund är rolig men vi är långt ifrån färdiga. I flera av städerna där vi finns sker tre fjärdedelar av parkeringarna via oss och dit vill vi nå i Östersund också, säger Jan-Olof Anderson, grundare av ePARK.

Mer nyheter

Nyhetsarkiv